Jag sitter hemma en lördag innan en söndag som innehåller ett fruktat tyskt val. Med huvudet fullt av olycksbådande funderingar slår jag mig ner med en stumfilm från 1930 som jag känt till men inte sett. En drös filmskapare bekanta från Hollywood men ursprungligen verksamma i Weimartyskland fick i fogen mellan 20- och 30-talet till stånd den glimrande och lekfulla Menschen am Sonntag som utspelar sig bland fem ungdomar (spelas av amatörer) som firar helg i Berlin. Det är en drömskt dröjande beskrivning av ovardagen, att lämna arbetets slit och leda bakom sig och kasta sig in i nöjen och bekymmerslöshet. Att vara ledig. Kameran dröjer än vid den urbana rytmen (tänk: Ruttman/Vertov), än vid idyllisk natur i Wannsee. Framför allt fastnar jag för hur kameran i närbild söker sig till spelet av sol och skuggor på unga människors ansikten. Solkatter darrar, skuggor glider, ett ihärdigt solsken lyser upp stad och människa.
Filmen handlar själv om det flyktiga & förgängliga, om ett avbrott, en andningspaus. Utgångspunkten är alltså upprepning och veckoslutets förlustelser som en avvikning och -brott men också en upprepning. Vid sidan av smärre besvikelser och gnabb är detta en ljus film, romantisk rentutav. Och naturligtvis skär det i hjärtat att se detta här nu och tänka på vad som skedde tre år efter att filmen blev klar.
Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann och Billie Wilder levde senare alla i exil och gjorde karriärer inom film (och litteratur) i USA. I Mennschen am Samstag arbetar de tillsammans med Eugen Schüfftan (som skötte fotoarbetet och som emigrerade till Frankrike sen) på en film som knappt har handling men däremot ett stort mått av atmosfär och känsla.
Två uppsättningar kompisar firar söndag. Det är flört, musik (från portabel grammafon), bad och sol. Ett femte hjul rullar inte alls utan ligger nerbäddad i sin säng, för hon orkade inte stiga upp efter en gårdag där hon surt sett sin kille spela kort med sin kompis. Det är den joviala taxichauffören och playboyen som jobbar med lite allt möjligt; ett kassabiträde i en skivbutik och sen en modell och en tjej som varit filmstatist. Busiga killar och chica flickor med coola frisyrer. Alla kollar in alla och det erotiska är lite överallt (dock ganska hetero). Det som sker (bråk, besvikelser, sex) beskrivs som flyktiga händelser i liv som ännu håller på att formas i en oförutsägbar framtid. Vilket ju får en tyngd bortom själva filmen.
Fotot uttrycker en ivrig förundran för hur allt kan vara som det är. Från reklam och byggnader som tornar upp sig till trampbåtar och badande människor. I en bländande och kontemplativ scen ser vi en gatufotograf ta bilder av folk på stranden. Jag antar att de som filmas här är vanligt folk som råkat vara just där. Från en äldre människas ambivalenta åtbörd till ungdomars spefulla grimaser och en baby som krälar fram. När deras ansikten fryser i bild börjar åtminstone jag undra över hur de här människornas liv såg ut tre år senare och om det alls fanns liv tio år senare, efter bl.a. ett annat Wannsee än det vi ser här.
Det är längtansfullt och infallen är många, både i "storyn" och i filmens grepp. Såklart har den här klassikern placerats sida vid sida med sextiotalets nya vågor. Den här lågbudgetsfilmen manar i varje fall på ett egenartat sätt fram söndagskänslan och det frihetsbegrepp som är förankrat i en urban klass som har det ganska bra, kan spendera söndagspengar och tillbringa söndagstid. Helgen, ledigheten, semestern är ett outtömligt motiv på film. Själva vårt begrepp om fritiden kan ju egentligen sägas ha vuxit fram jämsides med filmens födelse – arbetarna lämnar fabriken. Därför är det intressant att se hur fritid skildras i den tidiga filmen, och hur det kommer att förändras, hur betoningarna förskjuts, hur idealen delvis är de samma.
Inte minst tänker jag på hjältinnorna hos Rohmer vars ängsliga grubblerier kring den lediga tiden öppnar raviner av liv. Några raviner är det inte frågan om hos Siodmak et al (snarare ungdomliga upptåg) men jag förstår varför Menschen am Sonntag har blivit en klassiker. Inte minst på grund av upphovsmakarnas känsla för samtida masskultur, underhållning och urbanitet utan att för den skull vara genomskådande kapitalism- och borgerlighetskritik. "Although the film was made at an especially fragile moment in history, between the recent stock market collapse and the rise of National Socialism, its lyricism evokes a strange sense of calm, purity, and innocence." Så skriver Noah Isenberg i en essä.
Det som också är fräscht (fortfarande) med Menschen am Sonntag är dess hybridform. Det dokumentära blandas med fiktionens konstruktioner. Allt i en takt som rymmer det makliga och det snabba och vertovskt ettriga. Med andra ord: en dynamisk och rörlig film. Hipster- och dudebro-stämningar från sin era som nu av tiden och historien laddats med mening.